"Kita lahir dengan otak di dalam tengkorak kepala kita. Sehingga tidak peduli semiskin mana pun kita, kita tetap kaya. Kerana tidak akan ada seorang pun yang dapat mencuri otak kita, fikiran kita dan idea kita. Dan apa yang anda fikirkan dalam otak anda jauh lebih berharga daripada emas dan perhiasan."

Wednesday 30 December 2015

Pilihan Raya Kampus 2016



                Sedekit terkilan dengan system pilihan raya kampus kali ini. Yang mana meletakan kaum hawa sebagai pemimpin tertinggi dalam organisasi tersebut. Sedia maklum selama ini pihak kampus akan membuat rombakan selepas keputusan dikeluarkan. Ini kerana mereka lebih mengetahui yang mana sesuai untuk dijadi pemimpin berdasarkan pengalaman dan kerja yang dilakukan.

                Tak salah untuk meletak kaum wanita dalam tampuk kepimpinan,tapi cukuplah sekadar membantu untuk memimpin. Ini kerana terdapat riwayat meriwayatkan bahawasanya “Tidak akan berjaya/beruntung suatu kaum yang menyerahkan urusan mereka kepada wanita (mengangkat wanita sebagai pemimpin).” (Diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, Imam at-Tirmizi, Imam an-Nasaie’)

Wanita boleh memegang tampuk pemerintahan hanya ketika mana memerintah sesama kaum mereka. Ini bukan diskriminasi Islam terhadap wanita, tetapi adalah keadilan. "Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain dan kerana mereka menafkahkan sebahagian harta mereka." (Surah an-Nisa : Ayat 34).

Kata mendengar masalah pelajarkan,jadi nya sekarang ramai pelajar yang agak kurang senang dengan kempipinan MPP kerana dipimpin oleh seorang wanita yang diberi satu akal dan Sembilan nafsu. Lagi lagi YDP baru berada dalam semester 2. Bukan nak embush tapi kita bergerak berlandaskan keislaman berpandukan Al –Quran dan Sunnah. Polimas cukup terkenal dengan didikan agama terhadap pelajar nya. Tak kan tiba tiba sampai dalam pemilihan pemimpin,Wanita dijadikan sebagai ketua? Ya Allah,dunia benar benar sudah goyang.

No comments:

Post a Comment